Kap 29
Emilie
Dougie var kommet hjem fra hospitalet. Men vi havde stadig ikke snakket sammen sådan rigtigt. Hver gang jeg var hjemme hos ham var han kold og ville ikke rigtig se på mig. Han sagde altid han var træt og altså gerne ville sove. Så det endte altid med jeg gik igen. Men en dag havde jeg fået nok.
Jeg bankede på ind til Dougie men der var ingen der åbnede. Jeg tog i håndtaget. Det var åbent. Jeg åbnede stille døren.
-Dougie? Dougie? Sagde jeg stille.
-I’m in here. Jeg gik ind i stuen og så han sad i sofaen. Jeg gik stille hen til ham.
-Hey. Sagde jeg.
-Hey. Han så væk. Jeg satte mig stille ned ved siden af ham.
-Dougie, we really need to talk about this. I can’t do it any more. Sagde jeg stille. Han kiggede på mig.
- Talk about what? Sagde han koldt så det gav et sug i maven.
-This!
-This what??
-This!! That you don’t wanna talk to me anymore. That you are avoiding me. That you can’t even be in the same room as me! Sagde jeg ophidset.
- Oh that.
- Oh? Is that the only thing you have to say? Spurgte jeg og fik en klump i halsen
- What do you want me to say Emilie!? Spurgte han og kiggede for første gang i lang tid direkte på mig
- Say what I did wrong maybe!? Han kiggede væk et øjeblik uden at svare.
-Is it that i called your father without asking you first?
-Yes it is. mumlede han
-But Dougie I just thought that maybe he wanted to know that his son was in a coma.
-He doesn’t care a shit about me Em. What is it you don’t understand!! Han råbte af mig.
- But he came didn’t he? If he didn’t care about you he wouldn’t have come.
-You don’t get it, okay! Just mind your own buisness!! Han hævede virkelig stemmen. Jeg havde aldrig før set ham så vred. Det skræmte mig næsten.
-What the fuck is it I don’t get Dougie! Tell me please. Nu hævede min stemme sig også:
-You don’t tell me anything anyway, so how was I supposed to know? You're not the only one without a father you know!! Jeg blev virkelig rasende, jeg ved ikke hvad der gik af mig. Det røg bare ud af mig det hele. Som det altid gør når jeg er sur eller ked af det. Han kiggede op på mig. Det lignede han næsten havde tårer i øjnene.
-Get out! hviskede han stille men fast.
- Look Dougie i’m Sorry I..
- Get out Em.!
- Dougie??
-NOW!!! Han råbte af mig.
En tåre begyndte at trille ned af min kind. Jeg skyndte mig at tage min jakke og jeg løbe ud af døren. Hvorfor skulle jeg også sige sådan noget. Det var da virkelig det værste der kunne ske. Her kommer jeg og vil prøve at gøre det hele godt igen, og så ender det med at jeg rent faktisk gør det hele meget værre, som altid.
Jeg sad på mit værelse med telefonen i hånden og stirrede ud i luften. Jeg skulle starte på uddannelsen næste semester igen. Men han havde givet mig et valg.
Danny:
Em and Dougie is still not talking. I have to say I don’t understand him, I mean she said she was sorry and everything. What more does he want her to do. Sidsel and I haven’t spent much time together either. We talk but I just fell like she’s pushing me away and I hate it, but I don’t know what to do. She’s been like it since she went to Denmark,
but after that I thought everything would be alright I really did, but it just didn’t, it became worse.
I knocked the door and she opened. She looked surprised to see me.
-Hi Danny. She said and tried to smile she leant forward and gave me a peck on the lips, but it just wasn't like it used to.
-Hi. I said and walked in.
We sat alittle in silence. She was constantly moving like she didn't know what she should do about her self. She sighed alittle and stood up.
-You want something to drink? I'm gonna get us something to drink. She said before I even got a chance to answer.
-No Sidsel, sit down for a second. I said and grapped her hand, maybe a bit to tight. She looked scared for a second. She didn't sit down again just stood there and breathed heavily.
-Talk to me. I said. She didn't say anything, but I could see the tears starting to gather up in her eyes.
-Don't shut me out again, okay? I thought.. I thought everything would be better now? I asked and looked into her eyes. She avoided my eyes far a second and then she sat down next to me.
-Did you really think so? She whispered:
-Did you really think everything would be better after I saw him?
-Yearh.. I mean.. Yearh.. He's in prison now?
-Maybe he is locked up and far away! But he's in my mind and no matter what I do I can't get him out! She broke down and I didn't know what to do. I carefully took her hand in mine and stroke it.
-I can't get him out Danny! I see his eyes all the time, I hear his footsteps behind me and I.. I feel his hands on my body... The last she whispered so low, that I barely could hear it.
-Sweetie, don't cry.. It'll be okay.. He'll never come near you.. Not when I'm around.. i promise.. She burried her head in my shoulder and as I said there and helt her softly, I felt so useless.. I knew I couldn't do anything to make it better, and it killed me!
Emilie:
Jeg havde stortset ikke været hjemme de sidste to dage, jeg havde fået en masse information. Jeg skulle begynde på uddannelsen igen til foråret, men jeg kunne komme til Afrika og hjælpe. Jeg sad og ventede på Sidsel. Jeg havde ikke fortalt det til hende. Jeg havde ikke fortalt det til nogen.
-Hej. Sagde hun og smilede da hun kom ind. Hun slæbte på en masse poser.
-Vi var nærmest løbet tør for mad. Sagde hun med et lille grin. Jeg smilede.
-Søde? Jeg bliver nødt til at smakke med dig. Sagde jeg. Hun satte poserne fra sig og kikkede på mig.
-Hvad så?
-Jeg skal starte på uddannelsen igen til foråret.. Startede jeg men hun afbrød.
-Okay. hvad skal du så lave ind til?
-Det er det.. Han gav mig et tilbud om at komme til Afrika og hjælpe.. Jeg ska bare sådan være assistent og få orden på folk mens de venter og sådan.. men..
-Det lyder da spændende. Sagde hun og smilede. men jeg vidste hun var lidt trist. jeg smilede tilbage og vi sad lidt i stilhed.
-Hvad gør du så? Spurgte hun efter lidt tid.. Jeg svarede ikke.
-Du har allerede sagt ja? Jeg kiggede op på hende og nikkede. Hun smilede og tog min hånd.
-Det skal nok blive godt. Men jeg kommer til at savne dig. Jeg kunne mærke tårerne presse på.
-Men det er okay? Spurgte jeg, jeg vidste at det ikke havde gået så godt siden vi kom hjem fra Danmark. Hun nikkede.
-Jeg har jo Danny.. Men hvornår tager du afsted?
-På fredag.. Svarede jeg og prøvede at smile.
-Så hurtigt!? Spurgte hun forskrækket. Jeg nikkede også brød jeg sammen.
-Jeg kan ikke være her lige nu uden Dougie.. Det går bare ikke...
Sidsel
Det var fredag og Emilie skulle af sted i dag. Jeg havde ingen ide om, om hun havde sagt til Dougie hun overhovedet tog af sted. De havde slet ikke talt sammen siden han blev sur.
Hun havde fået pakket og Danny havde lovet at køre hende til lufthavnen og jeg ville selvfølgelig med.
Vi hørte bilen trille ind i indkørslen og Danny dyttede.
- er du klar søde? Spurgte jeg og kiggede på hende med et smil.
- Ja det tror jeg, sagde hun og kiggede lidt på alle kufferterne hun skulle have med.
Jeg tog nogen af kufferterne og barede dem ud i bilen. Jeg gav Danny et kys på kinden da jeg kom der ud og smilede til ham. Han gav mig et kæmpe knus. Han vidste sikkert godt at jeg var trist selv om jeg havde sat et smil på.
Emilie kom ud med de sidste kufferter og jeg gik hen og låste døren.
Vi satte os ind i bilen og kørte af sted til lufthavnen.
Vi gik helt med ind til vi ikke kunne mere. Danny sagde farvel først og så listede han så lidt væk for ikke at gøre for meget opmærksom på ham selv, da han ikke ville genkendes.
Emilie øjne begyndte at blive våde.
-hey.. du skal ikke græde nu, du skal da være glad. Du skal til Afrika det bliver da vildt fedt søde.
Hun kiggede på mig og prøvede og smile.
-ja jeg ved det godt. Det er bare så meget her jeg ikke vil efterlade i så lang tid. Både dig og Dougie.
-Søde du skal ikke tænkte på Dougie glem ham når du er i Afrika. Det var hans egen skyld, du har gjort alt hvad du kunne. Du skal ikke tænke på ham når du er der. Du skal bare have det rigtig sjovt. Og mig skal du ikke tænke på. Jeg er 20 år nu. Jeg grinede:
- jeg kan godt passe på mig selv og hvis ikke så har jeg Danny. Tilgendgæld skal du ikke være væk i Så lang tid, så det skal nok gå. Du skal bare tage af sted og have det rigtig sjovt. Og få så hjulpet de stakkels afrikanere.
Jeg smilede og hun gav mig et ordentlig knus, men jeg kunne heller ikke selv holde tårerne tilbage, jeg vidste det kun var 3 måneder.. Men det var stadig lang tid.
-ok så gør jeg det. Hun smilede og kiggede over på Danny der også lige sendte et hurtigt smil. Hun gav mig et hurtigt knus mere da de sagde at folk skulle til at gå om bord.
Jeg gik over til Danny og gav ham et kram.
-Does Dougie even know she has left? Spurgte jeg
- I told him that she wasn’t going to be home, but he didn’t seem to care.
Jeg rullede øjne af det han lige sagde, så måtte Dougie da også bare selv være uden om det altså.
-well that his on problem now. Sagde jeg
- yearh it is. Han tog min hånd og gav den et klem:
- Let’s go home...
Okay.. (: hvad synes I?
2. Sidste del..
Noget godt/dårligt?
Let us know..